Az időjárás elemei- meteorológiai mérések diákokkal
Jó pár héttel ezelőtt Lukovics Péter szurkolótársam akit a veszprémi B-középből ismerek írt nekem, hogy lenne-e időm és kedvem a március 10-ei szombati munkanapon, a kislánya sulijában, a gyulafirátóti Gyulaffy László Általános Iskolában a "Mesterségek Napján" a gyerekeknek időjárás témában előadásokat tartani. Ha igen, mennyibe kerülne?Hát, így kezdtük. Természetesen pénzbe nem került, hiszen nem távolság, gyors szabadnap intézés, tervezés, egyesületünk a Veszprémi Amatőr meteorlógusok Egyesülete leírt céljaiban egyébként is szerepel a meteorlógia tudományának ismertté tétele és népszerűsítése.
Terv szerint a gyerekeknek a meteorlógiai mérések rejtelmeivel készültem, így aztán március 9-én délután a következőkkel fegyverkeztem fel és pakoltam a kocsiba:
- Hellmann típusú csapadékgyűjtő és mérőhenger
- WS 2800-IT már selejtezett, de bemutatásra telejesen ép komplett meteorológiai állomás
- A Köpönyeg.hu mobil, Netatmo típusú on-line állomása
A Köpönyeg.hu on-line mobil meteorológiai állomása
Ezt az állomást gyorsan fel is szereltem, beüzemeltem a suli előkertjében, az érkező gyerekek már ekkor nagy figyelemmel kísérték, mi is lehet ez.......
Egy-egy hatodikos, nyolcadikos és harmadikos osztálynak beszéltem 45-45 perc időtartamban a mérésekről és a pontos mérések fontosságáról.
Persze, volt bőven viccelődés is
Sok fogalmat tisztáztunk. Honnan, merre fúj a szél, a szélerősség fokozatait is átbeszéltük. A kanalas szélmérőt egyik kisdiák elég gyengén tudta megfújni, kérdeztem tőle, hány gyertya volt a szülinapi tortáján. 12......
Mondtam, most figyelj, 48 gyertyával hogyan fújtam....... hatalmas kacagás volt a teremben!
Azt is megbeszéltük, hogy mit jelent 1 mm csapadék. Ők már tudják, hogy akkor egy négyzetméterre 1 liter csapadék hull, a számottevő csapadék kifejezést akkor használjuk, amikor 24 óra alatt több, mint 5 mm csapadékot mérünk. És igen, minden reggel 6:45-kor mérünk, kiborítjuk a Hellmann tartalmát mérőedénybe.
Már talán tudják az ónos és a fagyott eső közti különbséget is.
Csapadékmérés az OMSZ adatbázisban
Aztán beszélgettünk a szabályos hőmérsékletmérésről, az össze-vissza mutató városi hőmérőkről és még sok mindenről. Relatív páratartalomról, a nyolcadikosokkal a harmatpontról, a hőérzetről, vagy szélhűtésről.
Beszélgetés. Aktívak, fegyelmezettek, érdeklődők voltak a gyerekek
Az órák végén pedig lementünk az előkertbe és a mobil állomás egyik fő érdekességét, a mozgó alkatrészt nem tartalmazó ultrahangos szélmérőt is megmutattam a nebulóknak.
Még fent a teremben elmagyaráztam a billenőkanalas csapadékmérő működését, melyet élőben is kipróbálhattak úgy, hogy vizet öntöttek bele. A mérést természetesen mobil alkalmazáson követtük, nagy volt a sikere!
Köpönyeg.hu mobil meteorológia állomás működés közben
Nagyon köszönöm az iskolának, hogy meghívtak erre a tematikus napra és úgy gondolom, mindannyian, gyerekek, felnőttek sok élménnyel és friss tudással lettünk gazdagabbak ezen a vidám délelőttön!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
- Nyomtatóbarát változat
- Küldés e-mailben