Az időjárás elemei- meteorológiai mérések diákokkal

Jó pár héttel ezelőtt Lukovics Péter szurkolótársam akit a veszprémi B-középből ismerek írt nekem, hogy lenne-e időm és kedvem a március 10-ei szombati munkanapon, a kislánya sulijában, a gyulafirátóti Gyulaffy László Általános Iskolában a "Mesterségek Napján" a gyerekeknek időjárás témában előadásokat tartani. Ha igen, mennyibe kerülne?Hát, így kezdtük. Természetesen pénzbe nem került, hiszen nem távolság, gyors szabadnap intézés, tervezés, egyesületünk a Veszprémi Amatőr meteorlógusok Egyesülete leírt céljaiban egyébként is szerepel a meteorlógia tudományának ismertté tétele és népszerűsítése.

Terv szerint a gyerekeknek a meteorlógiai mérések rejtelmeivel készültem, így aztán március 9-én délután a következőkkel fegyverkeztem fel és pakoltam a kocsiba:

- Hellmann típusú csapadékgyűjtő és mérőhenger

- WS 2800-IT már selejtezett, de bemutatásra telejesen ép komplett meteorológiai állomás

- A Köpönyeg.hu  mobil, Netatmo típusú on-line állomása

                                                          A Köpönyeg.hu on-line mobil meteorológiai állomása

Ezt az állomást gyorsan fel is szereltem, beüzemeltem a suli előkertjében, az érkező gyerekek már ekkor nagy figyelemmel kísérték, mi is lehet ez.......

Egy-egy hatodikos, nyolcadikos és harmadikos osztálynak beszéltem 45-45 perc időtartamban a mérésekről és a pontos mérések fontosságáról.

                                                                        Persze, volt bőven viccelődés is

Sok fogalmat tisztáztunk. Honnan, merre fúj a szél, a szélerősség fokozatait is átbeszéltük. A kanalas szélmérőt egyik kisdiák elég gyengén tudta megfújni, kérdeztem tőle, hány gyertya volt a szülinapi tortáján. 12......

Mondtam, most figyelj, 48 gyertyával hogyan fújtam....... hatalmas kacagás volt a teremben!

Azt is megbeszéltük, hogy mit jelent 1 mm csapadék. Ők már tudják, hogy akkor egy négyzetméterre 1 liter csapadék hull, a számottevő csapadék kifejezést akkor használjuk, amikor 24 óra alatt több, mint 5 mm csapadékot mérünk. És igen, minden reggel 6:45-kor mérünk, kiborítjuk a Hellmann tartalmát mérőedénybe.

Már talán tudják az ónos és a fagyott eső közti különbséget is.


                                                                       Csapadékmérés az OMSZ adatbázisban

Aztán beszélgettünk a szabályos hőmérsékletmérésről, az össze-vissza mutató városi hőmérőkről és még sok mindenről. Relatív páratartalomról, a nyolcadikosokkal a harmatpontról, a hőérzetről, vagy szélhűtésről.


                                          Beszélgetés. Aktívak, fegyelmezettek, érdeklődők voltak a gyerekek

Az órák végén pedig lementünk az előkertbe és a mobil állomás egyik fő érdekességét, a mozgó alkatrészt nem tartalmazó ultrahangos szélmérőt is megmutattam a nebulóknak.

Még fent a teremben elmagyaráztam a billenőkanalas csapadékmérő működését, melyet élőben is kipróbálhattak úgy, hogy vizet öntöttek bele. A mérést természetesen mobil alkalmazáson követtük, nagy volt a sikere!

                                                              Köpönyeg.hu mobil meteorológia állomás működés közben

Nagyon köszönöm az iskolának, hogy meghívtak erre a tematikus napra és úgy gondolom, mindannyian, gyerekek, felnőttek sok élménnyel és friss tudással lettünk gazdagabbak ezen a vidám délelőttön!

 

 


Rovat: 
Váltás teljes nézetre